vrijdag 17 oktober 2008

Geheugensteuntje van mijn LO'tje :-)
1)Open een nieuw bestandje in PS. maat = 700 bij 700
2)Sleep het kleuterfotootje in de rechter beneden hoek. (evt. de grootte aanpassen = Ctrl+t)
3)dupli. 't kleutertje en klik op afbeelding → aanpassing → kleurbalans. De setting minimaal veranderen in +12/-7/-5
Klik nogmaals op afbeelding → aanpassing en verander nu helderheid naar -10 en het contrast naasr +10.
4)dupli. 't kleutertje en klik op filter → slim verscherpen en vervolgens de bewegingsscherpte veranderen in gaussiaans vervagen.
(OPMERKING)Ik dupliceer vaak de laatst bewerkte laag. Mocht een volgende stap mislukken, dan kan ik altijd terug grijpen naar de vorige laag)
De verschillen moge duidelijk zijn.

De volgende stapjes.
5)Een nieuwe opvullingslaag. Klik op het zwart/witte rondje onderin je lagenpallet en selecteer VOLLE KLEUR. Typ daar het nr. 603904 in. Okee.
Zet vervolgens de dekking op 50% en de overvloeimodus op intens licht.
6)Klik nu nogmaals op een nieuwe opvullingslaag en selecteer nu NIVEAU'S. Zet de invoer op 18/1,00/230. (het verschil is niet zo heel groot maar wèl zichtbaar)
7)Nu gaan we een grunge plaatje toevoegen dat we OVER het kleutertje plaatsen.
Ik koos voor een texture die ik vond bij www.cgtextures.com
Schaal vervolgens deze texture naar de juiste afmetingen van je lay out en leg dit OVER het kleutertje.
Zet de dekking op 50% en de overvloeimodus op lineair licht.
8)Hierna gaan we "toveren". Ga boven in je werkbalk naar Laag → Laag masker → alles verbergen. (niet schrikken, komt goed)
Selecteer nu een zachte brush (van je basis penselen)en "verf" voorzichtig over het kleutertje. Je zult zien dat nu de texture weer zichtbaar wordt. (leuk hè...je kunt natuurlijk elke textuur gebruiken die JIJ mooi vind)
9)Tot slot. Als laatste vond ik via www.Mind-WideOpen een PRACHTIG plaatje dat ik precies vond passen bij het kleutertje. Dit maakte voor mij het geheel helemaal af.
Ik voegde dat als laatste toe, schaalde het weer naar mijn lay out en herhaalde stap 7 gewoon nog een keer.

Geen opmerkingen: